120825 Angående Breivik

Angående Breivik. Igår dömdes han till 21 års fängelse (som även kan bli förlängt?). Det är mer än ett år sedan han gjorde de hemska sakerna i Norge, och jag minns så väl den dagen. Jag jobbade hemifrån med pappas företag, satt på golvet framför tvn i mammas rum hela dagen och lyssnade på nyheterna. Från att man trodde det var ett terrordåd av någon islamistisk grupp till att Breivik togs till fånga. Jag vet inte varför jag bryr mig så mycket om just det här - det händer hemska saker och massmord varje dag runt om i världen, och jag brukar inte bli speciellt berörd. Kanske bryr jag mig lite extra och känner lite extra för dessa människor, eftersom de är så pass nära vår vardag här i Sverige. Och jag är så splittrad vad jag egentligen tycker om domen. En sak är jag säker på, han borde aldrig få komma ut i samhället igen. Och han har blivit dömd till det hårdaste straffet man kan få i Norge, 21 år fängelse. Men inte tvångsvård. Han ska sitta i fängelse och han räknas ha varit tillförlitlig och frisk vid dåden. Och det är de som skrämmer mig, att hans åsikter och agerande anses vara friska. Förstår inte hur en människa som tänker så eller gör så kan vara frisk. För mig är det helt sjukt att man kan planera något så hemskt under så lång tid, kan utföra det så iskallt, och efteråt stå för det och försvara sitt agerande. Skulle boken han börjat skriva någonsin komma ut (inte för jag tror det), så skulle hans tankar och åsikter i dom texterna teoretiskt sätt kunna ses som "riktiga" och "pålitliga". Åsikter som en frisk människa har. En människa som ler när domen läses upp och som ursäktar sig för att inte ha dödat fler personer, är så långt ifrån frisk man kan vara...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0